Rynek Infrastruktury
Dokładny bilans przeładunków w Porcie Gdynia w 2013 r. to 17 658,6 tys. ton. Jest to wynik w sumie o 11,7 procent lepszy niż w 2012 r., kiedy to bilans wyniósł 15 809,7 tys. ton. Największy udział w przeładunkach stanowią przewozy drobnicowe (czyli m.in. kontenery): w 2013 r. przeładowano 11 053,2 tys. ton drobnicy, co stanowiło 62,6 procent łącznej wielkości przeładunków. W 2012 r. drobnicy w Porcie Gdynia przeładowano 9 919,7 tys. ton, co stanowiło 62,7 procent. W dalszej kolejności najważniejszymi składowymi przeładunków w Porcie Gdynia są węgiel i koks (2 639,9 tys. ton, wzrost o 28,8 procent w porównaniu z 2012 r.) oraz zboże (2 178,0 tys. ton, wzrost o 22,2 procent). Węgiel i koks stanowiły w 2013 r. 15,0 procent łącznej wielkości przeładunków, a zboże – 12,3 procent.
– Rok 2013, biorąc pod uwagę wielkość przeładunków, jest najlepszym w 91-letniej historii portu Gdynia. W ubiegłym roku zanotowaliśmy również, co niezwykle ważne, najlepszy wynik w grupie drobnicy. Przeładunek kontenerów wzrósł o 7,9 procent w stosunku do 2012 roku – zauważa w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Janusz Jarosiński, prezes ZMPG. – Wynik ten został osiągnięty m.in. dzięki konsekwentnie realizowanym procesom inwestycyjnym poprawiającym infrastrukturę portową. Mam tu na myśli przede wszystkim działania w zakresie pogłębiania, przebudowę nabrzeży, modernizację układu kolejowo-drogowego, itp. Podstawą naszego sukcesu jest także skuteczny proces prywatyzacyjny, w których pozyskano istotnych partnerów biznesowych oraz bardzo dobrze układająca się współpraca z interesariuszami portu – dodaje Jarosiński.
Prezes Portu Gdynia dodaje też, że jedyny niedosyt w obrotach ładunkowych to jego zdaniem niskie wskaźniki przeładunków paliw płynnych przez Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych i bazę Operatora Logistycznego Paliw Płynnych w Dębogórzu. – Jednak w tym przypadku Zarząd Portu jest całkowicie uzależniony od właściciela bazy – mówi Jarosiński. Przeładunki ropy naftowej i innych przetworów naftowych wyniosło w Porcie Gdynia w 2013 r. jedynie ok. 0,4 procent łącznej wielkości przeładunków.
Licząc łącznie wszystkie polskie porty morskie, czyli Gdańsk, Gdynię, Szczecin i Świnoujście, wyniki przeładunków w 2013 r. wyniosły w sumie 70,67 mln ton, co stanowi wynik lepszy niż w 2012 r. o 10,45 procent.